Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods

experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1913

Keywords:

Children, Childhoods, Experiences, Early Childhood Education in/from the countryside, Formation/Educational Process

Abstract

This article presents the articulation and analysis of the reality addressed in relation to the processes that involve the learning of children in Early Childhood Education in the northern region of Brazil, taking into account a methodology of dialogue and articulation between the considerations on the mapping of the dissertations and theses analyzed on the subject and the study of the reality of childhood in a community, located in interwater spaces: quilombola territory river Tauerá-Açú, through verification of his ethnography. The work concludes with the urgent reaffirmation of the need for political, social and ethical commitment in meeting the needs that involve Early Childhood Education in/in the countryside, considering their experiences, prior knowledge and pedagogical learning practices, in constant dialogue and recognition of knowledge and knowledge of their contexts.

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Author Biographies

Maria Natalina Mendes Freitas, Universidade Federal do Pará

Doutorado em Educação. Professora na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Pará. Integrante do Grupo de Pesquisa e Extensão “De Bubuia Amazônica – Infâncias, Territórios Rurais e Processos Educativos e Culturais.  

Eliana Campos Pojo Toutonge, Universidade Federal do Pará

Doutorado em Ciências Sociais. Professora na Universidade Federal do Pará. Responsável pelo Grupo de Pesquisa e Extensão De Bubuia Amazônica – infâncias, territórios rurais e processos educativos e culturais.  

Maria Walburga dos Santos, Universidade Federal de São Carlos

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal de São Carlos. Responsável pelo Grupo de Pesquisas e Estudos a respeito das Crianças, Educação Infantil e Estudos da Infância e pelo Núcleo de Educação e Estudos da Infância, ambos da Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2023-12-27

How to Cite

Mendes Freitas, M. N., Toutonge, E. C. P., & dos Santos, M. W. (2023). Education from/in the field: multi-territorial experiences and the specificities of childhoods: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias. Retratos Da Escola, 17(39). https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1913