Teaching and learning to read: a dialogical experience.
experiência de alfabetização em uma escola estadual do Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.22420/rde.v16i36.1596Keywords:
Alfabetização, Cotidiano, Ensino-Aprendizagem, DiscursoAbstract
Abstract
The article aims to present the ways of learning and teaching to read and write in the literacy class in a state school in Rio de Janeiro. From participant observation, aspects of the pedagogical practice developed by the teacher in the process are evidenced in the text from three students who interact, manifest, and react to the learning of reading and writing. The teacher is recognized as a successful literacy whose methodological relevance of her action is highlighted in the study from the understanding of the learning process from a discursive perspective.
Keywords: literacy, daily life, teaching-learning, discourse.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.
CASTRO, Tatiana. Diário de campo. Rio de Janeiro, 2012.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem escrita e alfabetização. São Paulo: Contexto, 2012.
FRADE, Isabel. Alfabetização hoje: onde estão os métodos. Presença pedagógica, v. 9, n. 50, p. 17-29, 2003.
FREIRE, Paulo. A alfabetização como elemento de formação da cidadania. Série Eventos. São Paulo: Cortez, 1987.
FREIRE, Paulo; MACEDO, Ronaldo. Alfabetização: leituras do mundo, leituras da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
GERALDI, João Wanderley et al. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 11-28.
GOULART, Cecilia Maria Aldigueri. Alfabetização, discurso científico e argumentação. In: LEITÃO, Selma & DAMIANOVIC, Maria Cristina. Argumentação na escola: o conhecimento em construção. Campinas: Pontes, 2011. p. 129-151.
KLEIMAN, Angela. Texto e leitor; aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 1989.
SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. São Paulo: Artes Médicas, 1989.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Leitura e desenvolvimento da linguagem. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1989.
SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Ática, 2011.
VIANNA, Heraldo Marelim. Observação na escola. In: VIANNA, Heraldo Marelim. Pesquisa em Educação: a observação. Brasília: Plano, 2003. p. 73-103.