Light, camera, action

artistic expressions as an instrument of a transformative pedagogical praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i38.1353

Keywords:

Ações pedagógicas, Ensino, Pedagogia Histórica- Crítica, Quarto de despejo

Abstract

This qualitative, analytical, descriptive and interpretive article aims to report the experiences intrinsic to
the actions of the teaching project “To be or not to be, here is the question: theater arrived at the Federal
Institute of Santa Catarina (IFSC), Itajaí campus as a an action of permanence and success”. The project had as
target audience the students of the technical courses integrated to the high school of the IFSC campus of Itajaí
and arose from a reflection on the need to carry out pedagogical actions that favor the understanding of the
social reality faced by the students, helping in the process belonging to the school space. The project's
actions were guided in the light of Historical-Critical Pedagogy, resulting in the materiality of a theatrical
play based on the work “Quarto de despejo: diary of a favelada” by Carolina Maria de Jesus. The results indicate
the relevance of transformative pedagogical actions that favor student protagonism, the spirit of belonging to
the educational institution and the promotion of a multiprofessional and interdisciplinary pedagogical work.   Ícone "Verificada pela comunidade"     Ícone "Verificada pela comunidade"  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rose Fernandes de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense

Mestra em Educação e Assistente de Alunos no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de
Santa Catarina, campus Itajaí.

Alexandre Vanzuita , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense

Doutor em Educação, professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico e do Programa de Pós-graduação em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense, campus Camboriú.

Durlei Maria Bernardon Rebelatto, Instituto Federal de Santa Catarina

Mestrado em Educação e pedagoga do Instituto Federal de Santa Catarina, campus Itajaí.

Michele Silva Valadão, Instituto Federal de Santa Catarina

Graduação em Serviço Social e assistente social no Instituto Federal de Santa Catarina, campus Itajaí.

References

AZEVEDO, José Clóvis de & REIS, Jonas Tarcísio. O ensino médio e os desafios da experiência. São Paulo: Santillana/ Moderna, 2014.

CORREIA, Ana Rita Figueira de Abreu. A Pedagogia em Movimento. Expressões Artísticas para uma ação educativa inovadora. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade da Madeira, Repositório Científico Digital da Universidade da Madeira, 2009.

CUNHA, Maria José dos Santos. Expressões artísticas na educação: um desafio ao nível do desenvolvimento do aluno. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, n. 04, p. 034-038, 21 oct. 2015. Disponível em: <https://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2015.0.04.388>. Acesso em: 05 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.04.388

FIGUEIREDO, Laura Maria de. Iluminação teatral em contextos escolares: uma proposta didática. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, [S. l.], v. 1, n. 37, p. 155-168, 2020. DOI: 10.5965/1414573101372020155. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101372020155>. Acesso em: 23 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101372020155

FRAGOSO, Francisco. A força do teatro... África [S. l.], n. 22-23, p. 351-353, 2004. DOI: 10.11606/issn.2526-303X.v0i22-23p351-353. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/africa/article/view/74883>. Acesso em: 27 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2526-303X.v0i22-23p351-353

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 2 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

GEHRES, Adriana de Faria; BONETTO, Pedro Xavier Russo & NEIRA, Marcos Garcia. Os corpos das danças no currículo cultural de educação física. Educação em Revista [online]v. 36, e219772, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0102-4698219772>. Acesso: em 23 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698219772

INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) 2020-2024. 2020. Disponível em: <https://www.ifsc.edu.br/pdi-2020-2024>. Acesso em: 15 abr. 2021.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10 ed. São Paulo: Ática, 2014.

JESUS, Carolina Maria de. O pobre e o rico. Rio de Janeiro. RCA Victor. LP Quarto de despejo, 1961 (intérprete Carolina Maria de Jesus).

JESUS, Lucas Antônio Feitosa de; SANTOS, Juliana dos & ANDRADE, Luiz Gustavo da Silva Bispo. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v 3, nº 1, p. 71-86, 2019. Disponível em: <https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/378>. Acesso em: 23 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v3i1.378

KROPENISCKI, Fernanda Battagli & KUNZ, Elenor. Dança: caminho de possíveis (re)encontros com o brincar e se movimentar. Movimento Revista de educação física. Porto Alegre, v. 26, p. 26089, p. 15-17, dez. 2020. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/100260>. Acesso em: 31 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.100260

LÉLIS, Luziane Said Cometti & DA HORA, Dinair Lela. A organização do trabalho pedagógico na perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica. HOLOS, [S. l.], v. 8, p. 1–15, 2022. DOI: 10.15628/holos. 2021. e13424. Disponível em: <https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/13424>. Acesso em: 15 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2021.13424

LUKÁCS, Georg. Narrar ou descrever. In: LUKÁCS, Georg. Ensaios sobre literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

MACAU. Olhos Coloridos. Letras, 2003. Intérprete: Sandra de Sá. Disponível em: <https://www.letras.mus.br/sandra-de-sa/74666/>. Acesso em: 05 out. 2022.

MALTAURO, Josiane Paula. A música na Educação Profissional: O currículo integrado do ensino médio ao ensino técnico. VI SIPOM, nº 4, 2016. Rio de Janeiro, RJ. Anais[...] Rio de Janeiro, RJ, 2016 Disponível em: <http://seer.unirio.br/index.php/simpom/article/view/5679>. Acesso em: 07 jun. 2021.

SADER, EMIR. Prefácio. In: MÉSZÁROS, István. Educação para além do capital. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

PRADO, Jeovandir Campos do & LIMA, Antonio Bosco de. Pedagogia histórico-crítica: uma discussão sobre a prática social docente no marxismo. X SEMINÁRIO NACIONAL DO HISTEDBR, 2016, Campinas, SP. Anais[...], Campinas, SP, 2016. Disponível em: <https://www.fe.unicamp.br/eventos/histedbr2016/anais/911.html>. Acesso em: 18 jun. 2021.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 42 ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SERRES, Michel. Filosofia mestiça. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

SILVA, Sidney da & PEIXOTO, Marcos Paulo de Jesus. Rap da felicidade. Intérpretes Sidney da Silva e Marcos Paulo de Jesus. Columbia Records,1994 - RJ.

WEIGERT, Célia; VILLANI, Alberto & FREITAS, Denise. A interdisciplinaridade e o trabalho coletivo: análise de um planejamento interdisciplinar. Revista Ciência e Educação, v. 11, n. 1, p. 145-164, 2005. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000100012>. Acesso em: 05 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000100012

Published

2023-09-18

How to Cite

Fernandes de Souza, R., Vanzuita , A., Maria Bernardon Rebelatto, D., & Silva Valadão, M. (2023). Light, camera, action: artistic expressions as an instrument of a transformative pedagogical praxis. Retratos Da Escola, 17(38). https://doi.org/10.22420/rde.v17i38.1353