The challenges of teaching work in Hospital Pedagogy

a reading about humanized pedagogical activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v18i41.2059

Keywords:

Education, Multidisciplinary team, Hospital institutions

Abstract

When we understand that education is a basis for social progress, we research humanized pedagogical work in hospitals and the way in which it can help in the treatment of children/patients with altered school routines. This article seeks to expand knowledge about the education of hospitalized children and adolescents – temporarily or permanently – and away from the regular teaching environment. In light of the foundations of hospital pedagogy as a humanized practice and with data found in the Scielo and Capes databases, our research is characterized as qualitative and bibliographic. The results point to the efficiency of certain didactic/pedagogical projects developed by multidisciplinary teams caring for students hospitalized or occupying hospital spaces for some period of time. Through this review it was possible to observe that, as important as it is for pedagogical performance, the topic is still little known and publicized. The journey of the hospital class is long, and every day new challenges arise for special education, especially in the field of hospital pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cibele Messa Goulart, Prefeitura Municipal de Itaqui

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pampa. Auxiliar de Atividades Sociais da Prefeitura Municipal de Itaqui - RS.

Fernando Icaro Jorge Cunha, Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul

Professor de Química na Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde na Universidade Federal do Pampa.

Ailton Jesus Dinardi, Universidade Federal do Pampa

Doutorado em Ciência Florestal. Professor Adjunto da Universidade Federal do Pampa e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde.

References

ALVES, Paula Pereira. O papel do jogo nos processos de aprendizagem de crianças hospitalares. Dissertação (MESTRADO) - Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá, 2015.

BELANCIERI, Maria de Fátima et al. Pedagogia hospitalar: intervenções na unidade pediátrica a partir da contação de histórias. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 39, n. 01, p. 53-64, jun./2019. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/33005>. Acesso em: 12 nov. 2021.

BEZERRA, Leonardo Mendes. É possível implantar a classe hospitalar? O lugar do pedagogo no sistema de saúde. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 06, n. 13, p. 146-157, mar./2019. Disponível em: <https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2880>. Acesso em: 20 nov. 2021.

BONI, Valdete & QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese: Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, v. 2, n. 1, p. 68-80. 2005. DOI: <https://doi.org/10.5007/%25x>.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Planalto, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 04 nov. 2021.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Presidência da República, Casa Civil, 1990.

BRASIL. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: [s.e.]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 04 nov. 2021.

BRASIL. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC/SEESP, 2002.

CARNEIRO, Moaci Alves. LDB fácil: leitura crítico-compreensiva, artigo a artigo. 17 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

CRUZ, Aline Catarina Schaden. Pedagogia Hospitalar: a integração de educação e saúde em prol da criança hospitalizada. Monografia. Centro Universitário Municipal de São José – USJ, São José/SC, 2009.

DICIO. Dicionário Online de Português. 7Graus: versão 2009-2023. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/conheceramos/#:~:text=Significado%20de%20conhecer,culturas%20ind%C3%ADgenas%3B%20conhecer%20novas%20sociedades>. Acesso em: 28 mar. 2023.

ESTEVES, Cláudia. Pedagogia Hospitalar: um breve histórico. Faculdade Campos Elíseos. 2008. Disponível em: https://pedagogiaaopedaletra.com/wp-content/uploads/2013/06/HIST%C3%93RICO-DA-PEDAGOGIA-HOSPITALAR.pdf. Acesso: 28 de nov. de 2021.

FONSECA, Eneida Simões da. Atendimento escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Memnon, 2003.

FONTANA, Maria Iolanda & SALAMUNES, Nara Luz Chierighini. Atendimento ao escolar hospitalizado – Smec. In: MATOS, Elizete Lúcia Moreira. (Org.). Escolarização Hospitalar Educação e saúde de mãos dadas para humanizar. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 52-60.

FONTES, Rejane de Sousa. A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação. Rev. Bras. Educ, n. 29, p. 119-138, 2005. DOI: <https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000200010>. Acesso em: 28 nov. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias qualitativas na Sociologia. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

HOSPITAL A. C. CAMARGO. História. Fundação Antônio Prudente, 2022. Disponível em: <https://www.accamargo.org.br/>. Acesso em 04 dez. 2022.

LIMA, Cristina Cavallari Ferreira & PALEOLOGO, Silvana de Oliveira Araujo. Pedagogia hospitalar: a importância do apoio pedagógico dentro dos hospitais para jovens e crianças. Revista eletrônica dos discentes da Faculdade Eça de Queiros, n. 1, p. 1-27, 2012. Disponível em: <http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170427174227.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2024.

MATOS, Elizete Lúcia Moreira & MUGIATTI, Maria Teixeira de Freitas. Pedagogia Hospitalar: a humanização integrando educação e saúde. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Introdução. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; ASSIS, Simone Gonçalves & SOUZA, Edinilsa Ramos de. (Orgs.). Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de Programas Sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2010. p. 19-51.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

PAULA, Ercília Maria Angeli Teixeira de. Pedagogia hospitalar na Pedagogia Social: reflexões teóricas. 2010. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/pdf/cips/n3/n3a08.pdf>. Acesso: 28 nov. 2021.

PEREIRA, Roger Trindade & ROLIM, Carmen Lucia Artioli. Compreensões sobre as perspectivas pedagógicas desenvolvidas no atendimento educacional hospitalar e domiciliar no Brasil. Perspectiva, Florianópolis, v. 38, n. 4, p. 1-22, out./2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/70778>. Acesso em: 20 nov. 2021.

ROCHA, Simone Maria & PASSEGGI, Maria da Conceição. Classe hospitalar: um espaço de vivências educativas para crianças e adolescentes em tratamento de saúde. Revista Ambiente Educação, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 113-121, 2010.

ROLIM, Carmem Lucia Artioli. Entre escolas e hospitais: O desenvolvimento de crianças em tratamento hospitalar. Pro-Posições, v. 26, n. 3, p. 129-144, 2015. DOI: <http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507806>. Acesso em: 12 nov. 2021.

SANTOS, Raffael Bruno dos; CONCEIÇÃO, Claudia & CAVALCANTE, Tícia Cassiany. A importância da classe hospitalar Semear do Recife no processo de continuidade da escolarização dos estudantes/pacientes com câncer. Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 256, p. 630-650, dez./2019. DOI: <https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i256.4068>. Acesso em: 12 nov. 2021.

SCHILKE, Ana Lúcia Tarouquella. Representações sociais de ser professor em espaço hospitalar. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2008.

SILVA, Juliana Lima & SCHWAMBACH, Ailim. Pedagogia hospitalar: a humanização da educação em ambientes de saúde. Revista Acadêmica Licencia&Acturas, v. 7, n. 1, p. 56–74, 2019.

WOLF, Rosângela Abreu do Prado. Pedagogia hospitalar: a prática do pedagogo em instituição não-escolar. Revista Conexão UEPG, v. 3, n. 1, 2007. Disponível em: <https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/3836/5842>. Acesso: 28 nov. 2022.

Published

2024-09-05

How to Cite

Goulart, C. M., Cunha, F. I. J., & Dinardi, A. J. (2024). The challenges of teaching work in Hospital Pedagogy: a reading about humanized pedagogical activities. Retratos Da Escola, 18(41). https://doi.org/10.22420/rde.v18i41.2059