Práticas educativas na Educação em Tempo Integral

análise das contribuições pedagógicas de Anton Semiónovitch Makarenko

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v18i42.1938

Keywords:

Educação em Tempo Integral, Makarenko, Práticas educativas coletivas

Abstract

This research is related to the integral formation of Students from Full-Time Education schools - FTE, based on studies that collaborate with the analysis of possible pedagogical of Anton Semiónovitch Makarenko. The objective was to analyze Makarenko’s pedagogical contributions to the Collective Educational prastices of training Students in the School organization of FTE. It is a bibliographical, theoretical-conceptual nature, with na approach that seeks to be based on the theoretical-methodological conception of historical and dialectical materialism, being possible to situate in a Marxist perspective of analysis from the relationship between the object and the research problem with the thought Makarenko’s socialista It impleid reflections on Educational Practices in the perspective of  the omnilateral formation of the human being in extended School time to guarantee diferentiated quality in the integral education of the subjects. This research aims to encourage education professionals to commit to training for the community.

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Author Biographies

Inês Roseli Soares Tonello, Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná

Mestrado em Educação. Professora de Educação Especial na Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná.

Clésio Acilino Antônio, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

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Published

2024-12-18

How to Cite

Tonello, I. R. S., & Antônio, C. A. (2024). Práticas educativas na Educação em Tempo Integral: análise das contribuições pedagógicas de Anton Semiónovitch Makarenko. Retratos Da Escola, 18(42). https://doi.org/10.22420/rde.v18i42.1938