Only by daring can we claim our right to look: sharing an experience of “making you feel and think”
compartilhando uma experiência de “fazersentirpensar”
DOI:
https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1860Keywords:
Minor education. Eye education. Aesthetic experiences. Pedagogy of Multiple Literacies.Abstract
The article presented here is the result of activities that support the tripod of academic activity in public higher education institutions, that is; Teaching, Extension and Research. Our theoretical-methodological guidelines are based on the principles of Cartography, which is characterized by the commitment to the subjectivities present in the production of knowledge related to research in Human and Social Sciences and, therefore, assumes the impossibility of presenting answers/truths to your questions, but yes, problematizations to reflect on the studied phenomena. In this sense, Cartography seeks to accompany processes based on the foundations of intervention-research, engendering researchers and researched people in a dialogical relationship that produces new meanings and actions in the research contexts. With regard to this report, we divided our narrative into three parts so that the understanding would be clearer. We started the text with some of our conceptions regarding school education. In the second moment, we tried to present some theoretical foundations that supported the actions developed by our project in a public elementary school of the first segment and, finally, we presented a non-linear account of the events, as they were experienced throughout the project. Our intention with this text is to share a unique experience that can be formative for other teachers in the sense of making them think.
Downloads
References
BRECHT, Bertolt. "O Teatro Experimental". In: Teatro Dialético: Ensaios. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
CITTON, Yves. Da economia à ecologia da atenção. Ayvu - Revista de Psicologia, v. 5, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.22409/ayvu.v5i1.27498
DELEUZE, Gilles & PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 2022.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2017.
DELEUZE, Gilles & GUATARRI, Félix. O que é uma educação menor? In: DELEUZE, Gilles & GUATARRI, Félix. Kafka: para uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. p. 33-54.
FERRAÇO, Carlos Eduardo. A pesquisa em educação no/do/com o cotidiano das escolas. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; PEREZ, Carmem Lúcia Vidal & OLIVEIRA, Inês Barbosa (Orgs.). Aprendizagens cotidianas com a pesquisa: novas reflexões em pesquisa nos/dos/com os cotidianos. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 23-34.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GALLO, Sílvio. Cuidar de si e cuidar do outro: implicações éticas para a educação dos últimos escritos de Foucault. In: GONDRA, José & KOHAN, Walter (Orgs.). Foucault 80 anos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 177-189.
GALLO, Sílvio. Em torno de uma Educação Menor. Educação & Realidade. v. 27, n. 2, jul./dez., 2002.
KASTRUP, Virgínia. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade; v. 16, n.3, p. 7-16, set/dez.2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/psoc/a/Zs7wtDMRTYJX338HyT5YqyJ/?lang=pt>. Acesso em: 15 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822004000300002
KOHAN, Walter Omar. Em defesa de uma defesa: elogio de uma vida feita escola. In.LARROSA, Jorge. Elogio da escola (Org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 65-85. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v19i4.8648631
KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância; Ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
LARROSA, Jorge. Experiência, escola e educação. Revista Reflexão e ação. Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 189-200, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2445
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD Educação Temática Digital. v. 18, n. 4, p. 745-768, 2016. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v18i4.8646472
MOSÉ, Viviane. A escola e os desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
OTERO, Eugenio Manuel. Las Misiones Pedagógicas: 1931-1936. Madrid: Residencia de Estudiantes, 2006.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: Estética e Política. São Paulo. Editora 34, 2009.
SARAMAGO, José. A maior flor do mundo. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2001.