Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1844

Keywords:

Teacher training. Resumes. Invention. Practices-policies

Abstract

It is a research that bets on invention as a practice-policy of experimentation with other ways of thinking-making curricula and teacher training as an opening to other possible worlds. It aims to problematize, in spaces of continuing education, micropolitical movements that resist the mechanisms of hegemonization of education and leverage an inventive curriculum, forged in the daily lives of schools. It is constituted by collective arrangements with professors in the areas of History and Geography, in the commitment to affirm political practices that mobilize difference and desire, which are open to subjectivation processes through other ways of being in the world. The research moves in the encounter with the philosophy of difference and uses rhizomatic cartography as a methodological approach, making it possible to wander-fly on witches' brooms to transit through a field of forces that destroys representation, form. It points to teacher training as a place of invention and resistance to ways of thinking about existence subordinated to the logic of capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sunamita Souza, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito do Santo.

Tânia Delboni, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação. Professora adjunta do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação na Universidade Federal do Espírito Santo.

References

ALVES, Nilda. A compreensão de políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1195-1212, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400008

BARROS, Laura Pozzana & KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: ESCÓSSIA, Liliana da; KASTRUP, Virgínia. & PASSOS, Eduardo (Orgs.) Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 52-75.

BARROS, Manoel de. Retrato do artista quando coisa. 3 ed. Rio de Janeiro: Record, 2002.

CARVALHO, Janete Magalhães. Macro/Micropolítica, Cotidiano Escolar e Constituição de um Corpo Coletivo em Devir. ETD- Educação Temática Digital. Campinas, SP v. 21, n. 1, p. 47-62, jan./mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v21i1.8650819

CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis/Brasília: CNPq, 2009.

DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução de Claudia Sant’Anna Martins. São Paulo: Brasiliense, 1988.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. v. 1. São Paulo: Ed. 34, 2011.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. v. 3. São Paulo: Ed. 34, 2012.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. v. 5. São Paulo: Ed. 34, 1997.

DELEUZE, Gilles &GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução de Júlio Castanon Guimarães. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2010.

DELEUZE, Gilles & PARNET, Claire. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva como possibilidade de deslocamentos. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira (Org.). Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012. p. 25-41.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva e políticas de cognição. Informática na educação: teoria e prática. Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 164-174, jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.9313

DIAS, Rosimeri de Oliveira.; PELUSO, Marilena dos Reis & BARBOSA, Márcia Helena Uchôa. Conversas entre micropolítica e formação inventiva de professores. Mnemosine, v. 9, n. 1, p. 224-237, 2013.

GUATTARI, Felix & ROLNIK, Suely. Micropolítica cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

KASTRUP, Virgínia. Conversando sobre políticas cognitivas e formação de professores. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira (Org.). Formação inventiva de professores: Rio de Janeiro: Lamparina, 2012. p. 52-60.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de educação. n. 19, jan./fev./mar./abr. 2002.

MONTE, Marisa et al. Vilarejo. Interprete: Mariza Monte. In: MONTE, Mariza. Infinito particular. Brasil. Phonomotor Records. 2006. 1 CD. Faixa 2.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Um currículo entre formas e forças. Educação, v. 38, n. 1, p. 49-58, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18443

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, 2016.

ROLNIK, Suely. Esfera da insurreição: notas para uma vida não cafetina. São Paulo: n-1 Edição, 2018.

SANTOS, Daniele Vasco & DIAS, Rosimeri de Oliveira. Invenção e formação de professores entre escritas e problematizações. In: LEMOS, Flávia Cristina Silveira (Org.). Criações transversais com Gilles Deleuze: artes, saberes e política. Coleção Transversalidade e criação: ética, estética e política. v. 6. Curitiba: Editora CRV, 2016. p. 313-332.

Published

2023-12-27

How to Cite

Souza, S., & Delboni, T. (2023). Modos de inventar-praticar currículos e formação docente com vassouras de bruxa. Retratos Da Escola, 17(39). https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1844

Issue

Section

Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas