Literary reading program for literacy and literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1763

Keywords:

Education, Teaching, Educational Policies

Abstract

Articles and experience reports must present Reading Literature makes it possible to know the world verbally and non-verbally, in different ways. The interpretation of books helps the subject to create ideas through the words of others, as a socially shared meaning. Thus, this program aims at in-service training of literacy teachers in the use of literary reading, as a facilitator of their pedagogical work. Under a compilation of ideas from education theorists, the educational proposal derives from an unusual way of teaching how to learn, through Literature, re-signifying the old into the new, through a discursive perspective of literacy, understanding teaching as progressive, motivational and constructivist. As a result, we understand that the historical moment should translate into a time of satisfaction for the group, to enjoy an action, the story itself, and the situation, the story, with the help of group songs and poetry, observing the active methodologies, a pedagogical architecture and assistive technologies. Therefore, Literature is an auxiliary tool in the process of children's literacy, when children are learning to read and write.

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Author Biographies

Jacqueline de Faria Barros Ramos, Faculdade Lusófona do Rio de Janeiro

Doutora em Literatura. Professora de Língua Portuguesa Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro e de Apoio Especializado na Fundação Municipal de Educação em Niterói. Docente Titular da Faculdade Lusófona do Rio de Janeiro em Língua Portuguesa.

Alessandra Furtado de Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências, Tecnologias e Inclusão da Universidade Federal Fluminense. Professora da Fundação Pública Municipal de Educação de Niterói; da Associação Salgado de Oliveira de Educação e Cultura e da Prefeitura Municipal de São Gonçalo.

Ruth Maria Mariani Braz, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Ciências e Biotecnologia. Professora no Mestrado Profissional de Diversidade e Inclusão e no Programa de Pós-Graduação em Ciências, Tecnologias e Inclusão da Universidade Federal Fluminense.

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Published

2023-12-27

How to Cite

de Faria Barros Ramos, J., Furtado de Oliveira, A., & Mariani Braz, R. M. (2023). Literary reading program for literacy and literacy. Retratos Da Escola, 17(39). https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1763