Pedagogical practice

space and movement of affectivity in professional development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v18i41.1700

Keywords:

Teaching activity, Sociohistorical Psychology, Meaning Core

Abstract

The present work aims to discuss the mediations of affectivity that constitute the pedagogical practice of science teachers in the final years of elementary school in a municipal public school in a city in the interior of Ceará.  The research is anchored in the theoretical and methodological assumptions of Socio-historical Psychology, making use of some categories of analysis, such as: historicity, activity, senses, meanings and affectivity.  Two teachers were selected to participate in the research, based on criteria related to the subject and the teaching stage in which they work.  For the production and deepening of the information, the reflective interview technique was adopted, as it allows for a greater approximation to the areas of meaning of the subjects participating in the research and, therefore, appropriation of the constitutive affections of the teachers in their school pedagogical practices.  In the process of analyzing and interpreting the information, the procedure of meaning cores was used, a methodological instrument that makes it possible to learn the meanings constituted by the subject, considering the reality and the dialectical movements that affect him.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zenaide Santiago, UERN

Professora da rede pública - Técnica da Secretaria de Educação de Limoeiro do Norte. Mestre em Educação.

Júlio Ribeiro Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação. Professor da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de & OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; SOARES, Júlio Ribeiro & MACHADO, Virginia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cad. Pesqui, 2015, vol.45, n.155, pp.56-75. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/v45n155/1980-5314-cp-45-155-00056.pdf>. Acesso em: 27 jun. 2024.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de. Consciência e atividade: categorias fundamentais da psicologia sócio-histórica. In: BOCK, Ana Mercês Bahia; GONÇALVES, Maria da Graça M. & FURTADO, Odair (Orgs.). Psicologia Sócio-Histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez, 2015. p. 117-135.

CODO, Wanderley & GAZZOTTI, Andréa Alessandra. Trabalho e afetividade. In: CODO, Wanderley (Coord.). Educação: carinho e trabalho. 3. ed. Petrópolis: Vozes; Brasília: Ed. da UnB, 1999. p. 48-59.

BATISTA, Analia Soria & CODO, Wanderley. Crise de identidade e sofrimento. In: CODO, Wanderley (Coord.). Educação: carinho e trabalho. 3. ed. Petrópolis: Vozes; Brasília: Ed. da UnB, 1999. p. 60-85.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. A dialética: concepção e método. In: GADOTTI, Moacir (Org.). Concepção Dialética da Educação. 7. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1990. p. 15-38.

LEITE, Sérgio Antônio da Silva. Afetividade e Práticas Pedagógicas. In: LEITE, Sérgio Antônio da Silva. (Org.). Afetividade e Práticas Pedagógicas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006. p. 15-45.

MARQUES, Eliana de Souza Alencar. O sócio-afetivo mediando a constituição de práticas educativas bem sucedidas na escola. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Piauí – UFPI, Teresina/PI, 2014.

MARQUES, Eliana Souza Alencar. Práticas educativas bem-sucedidas na escola: vivências socioafetivas de professores e alunos. Parnaíba: Acadêmica Editorial, 2020.

NÓVOA, António. O professor se forma na escola. Nova Escola, São Paulo, n. 142, p. 12- 14, dez. 2001.

SOARES, Júlio Ribeiro. Vivência pedagógica: a produção de sentidos na formação do professor em serviço. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

SORATTO, Lúcia & OLIVIER-HECKLER, Cristiane. Trabalho: atividade humana por excelência. In: CODO, Wanderley (Coord.). Educação: carinho e trabalho. 3. ed. Petrópolis: Vozes; Brasília: Ed. da UnB, 1999. p. 111-121.

SPINOSA, Baruch. Ética Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

SZYMANSKI, Heloísa. Entrevista reflexiva: um olhar psicológico sobre a entrevista em pesquisa, 2011. In: SZYMANSKI, H. (org.). A entrevista na pesquisa em Educação: a prática reflexiva. 4. ed. Brasília: Liber Livro, 2011.

THOMAZI, Áurea Regina Guimarães & ASINELLI, Thania Mara Teixeira. Prática docente: considerações sobre o planejamento das atividades pedagógicas. Educar, Curitiba, n. 35, p. 181-195, 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/Hf5wh9T3K7SGZNNRV4nwtLQ/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 mai. 2022.

TOASSA, Gisele. Emoções e vivências em Vigotski. Campinas, SP: Papirus, 2011.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2024-09-05

How to Cite

Santiago, Z., & Soares, J. R. (2024). Pedagogical practice: space and movement of affectivity in professional development. Retratos Da Escola, 18(41). https://doi.org/10.22420/rde.v18i41.1700