Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)
DOI:
https://doi.org/10.22420/rde.v17i38.1634Keywords:
Education, Teaching, Educational policiesAbstract
This paper discusses women’s role in the Pará state education from 1900 to 1901, focusing mainly on their participation at the Pará state Pedagogical Congress. Our aim is to assess women participation in Pará education context, through analyzing the Pedagogical Congress records. In doing so, we carried out document analysis and bibliographical research, which allowed us to realize how women’s presence and role at the event brought up debates on girls’ education, choice of textbooks, and prizes being awarded in schools, as well as allowing us to get acquainted with their ideas to Pará state education. We concluded there is a need for broadening studies regarding the history of women as to unveil their actions, which have long been silenced and forgotten by society.
Downloads
References
ALVES, Janaina Reis. Desconstrução do conceito sexo frágil a exemplo da governança na Península Ibérica. Veredas da História, Salvador, v. 11, n. 1, p. 134-154, jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.9771/rvh.v11i1.47899
BARBOSA, Everton Vieira. Páginas de sociabilidade feminina: sensibilidade musical no Rio de Janeiro oitocentista. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdades de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2016.
CASTRO, Elizabeth Amorim de. A arquitetura dos grupos escolares do Paraná na Primeira República. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 90, n. 224, p. 122-148, jan./abr. 2009.
DÓREA, Célia Rosângela Dantas. A arquitetura escolar como objeto de pesquisa em História da Educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 49, p. 161-181, jul./set. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000300010
FERREIRA, Félix. Noções da vida doméstica, para uso das escolas brasileiras do sexo feminino. 17 ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1914.
FIALHO, Lia Machado Fiuza & SÁ, Évila Cristina Vasconcelos de. Educadora Henriqueta Galeno: trajetória de uma literata feminista (1887-1964). Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 55, p. 169-188, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/75182
PARÁ. Decreto n. 874 de 11 de julho de 1900. Institui nesta Capital um “Congresso Pedagógico” e aprova seu Regimento. Belém: Congresso Legislativo do Pará, 1900.
PARÁ. Congresso Pedagógico. A Escola: Revista Oficial de Ensino, Belém, v. 1, n. 11, p. 217-277, 1901a.
PARÁ. Congresso Pedagógico. A Escola: Revista Oficial de Ensino, Belém, v. 1, n. 12, p. 309-430, 1901b.
PARÁ. Congresso Pedagógico. A Escola: Revista Oficial de Ensino, Belém, v. 2, n. 13, p. 454-529, 1901c.
PARÁ. Congresso Pedagógico. A Escola: Revista Oficial de Ensino, Belém, v. 2, n. 14, p. 558-639, 1901d.
PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Bauru: EDUSC, 2005.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento; Justificando, 2017.
TEDESCHI, Losandro Antonio. Os desafios da escrita feminina na história das mulheres. Raído, Dourados, v. 10, n. 21, p. 153-164, jan./jun. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Centro de Ciências Jurídicas. Virgílio Cardoso de Oliveira – Conhecido no mundo jurídico e literário. In: Universidade Federal de Pernambuco. 2020. Disponível em: <https://tinyurl.com/3kz9e7nu>. Acesso em: 20 out. 2022.
VAQUINHAS, Irene. Linhas de investigação para a história das mulheres nos séculos XIX e XX. Breve esboço. História: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, série 3, v. 3, p. 201-221, 2002.