Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i38.1634

Keywords:

Education, Teaching, Educational policies

Abstract

This paper discusses women’s role in the Pará state education from 1900 to 1901, focusing mainly on their participation at the Pará state Pedagogical Congress. Our aim is to assess women participation in Pará education context, through analyzing the Pedagogical Congress records. In doing so, we carried out document analysis and bibliographical research, which allowed us to realize how women’s presence and role at the event brought up debates on girls’ education, choice of textbooks, and prizes being awarded in schools, as well as allowing us to get acquainted with their ideas to Pará state education. We concluded there is a need for broadening studies regarding the history of women as to unveil their actions, which have long been silenced and forgotten by society.

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Author Biographies

Ana Paula Cunha de Sousa, Universidade Federal do Pará

Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica da Universidade Federal do Pará.

Alberto Damasceno, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação. Professor no Departamento de Educação e no Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica e do Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia da Universidade Federal do Pará.

Monika de Azevedo Reschke, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia da Universidade
Federal do Pará.

Vívian da Silva Lobato, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação e professora da Universidade Federal do Pará.

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Published

2023-09-18

How to Cite

Cunha de Sousa, A. P., Damasceno, A., Reschke, M. de A., & Lobato, V. da S. (2023). Women participation at the Pará state Pedagogical Congress (1900-1901). Retratos Da Escola, 17(38). https://doi.org/10.22420/rde.v17i38.1634