O Novo Ensino Médio no Espírito Santo

os desafios de diretores/as escolares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v16i35.1471

Keywords:

NEM, Gestão escolar, Reforma, Diretor/a

Abstract

The article brings research data on the implementation of the New High School (NEM) in the state network of Espírito Santo, from data survey conducted through documentary analysis and semi-structured interviews with headmasters of 16 high schools that started the NEM in 2019. The experience of Espírito Santo is unique because it started the NEM in schools that previously offered the Escola Viva, which has common aspects with the NEM regarding the diversified part of the curriculum, that is, the subjects Life Project, electives and guided study planned in the perspective of leveraging the protagonism and entrepreneurship in the lives of young people. The reports of the interviewed headteachers reveal a consonance with the principles of the reform, despite facing problems of different natures that complicate school management. However, these problems are seen as altruistic challenges by managers selected by the Secretary of Education for their managerialist and voluntarist profile.

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Author Biographies

Eliza Bartolozzi Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação e professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Coordenadora da Rede Latinoamericana de Estudos sobre Trabalho Docente.

Alessandra Martins Constantino Cypriano, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo e professora do Centro de Educação Infantil da Universidade Federal do Espírito Santo.

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Published

2022-09-15

How to Cite

Ferreira, E. B., & Cypriano, A. M. C. (2022). O Novo Ensino Médio no Espírito Santo: os desafios de diretores/as escolares. Retratos Da Escola, 16(35), 443–461. https://doi.org/10.22420/rde.v16i35.1471

Issue

Section

A implementação do Novo Ensino Médio nos estados: