Práticas Inovadoras na Educação Infantil

Análise a partir de um Estado do Conhecimento

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v18i41.2019

Keywords:

Inovação na Educação Infantil, Práticas pedagógicas Inovadoras, Estado do Conhecimento

Abstract

This article aims to map and analyze what academic and scientific production has highlighted regarding Pedagogical Innovation in Early Childhood Education between 2017 and 2022 and what contributions these productions have offered to this discussion. The theoretical framework on the concept of innovation in education was based, among other authors, on the contributions of Carbonell (2002).  The methodology of the text was organized based on a review study, of the Estado do Conhecimento type, carried out in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), the CAPES Periodical Portal and the Scientific Electronic Library Online (SciELO). Out of 233 works found, 19 publications constitute the corpus of analysis of this article distributed in five categories. The results indicate the presence of innovations in pedagogical practices, including the use of technologies and digital resources, inclusive pedagogical practices, and finally, innovations in the initial training of educators. It is concluded that, overall, although not explicitly mentioned, Innovation is present in pedagogical practices in the context of Early Childhood Education.

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Author Biographies

Nathalia da Silva, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Mestra em Educação. Professora na Rede Municipal de Florianópolis.

André Henrique Schneeberger, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Mestre em Educação.

Maria Teresa Ceron Trevisol, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Doutora em Psicologia. Professora da graduação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina.

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Published

2024-09-05

How to Cite

da Silva, N., Schneeberger, A. H., & Ceron Trevisol, M. T. (2024). Práticas Inovadoras na Educação Infantil: Análise a partir de um Estado do Conhecimento. Retratos Da Escola, 18(41). https://doi.org/10.22420/rde.v18i41.2019