The play and construction of otherness:

Modes of (re)existence in rural early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1915

Keywords:

Preschool Education on the countryside, Child’s play, Alterity, (Re)existence, Identity

Abstract

The present text seeks to reflect on the studies and intersections between child’s play and the alterity of children in rural preschool education. It aims to build arguments that clarify the processes of strengthening the identity of rural children and their ways of (re)existing in the contexts and social/lifestyles of/on the countryside. To this end, the text discusses the processes of human subjectivity based on the dialectics of objectivity-subjectivity, alterity, and identity. It also addresses the theme of child’s play as an emancipatory and liberating tool in children’s development. Finally, the article reaffirms the importance of considering rural children as “beings of struggle,” a process that is formed in the relations with their rural family and the culture and struggles of the countryside. As “beings of struggle,” attention must be drawn to processes such as autonomy, protagonism, and participation, which are fundamental for child’s play to strengthen the alterity of rural children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Tereza Fonseca Almeida, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação e Contemporaneidade. Professora da Universidade do Estado da Bahia.

Romilson Martins Siqueira, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

References

ALMEIDA Márcia Tereza Fonseca & SODRÉ, Liana Gonçalves Pontes. As crianças e o brincar como estratégia de apropriação da cultura humana. In: X Colóquio do Museu Pedagógico. Anais... v. 10, n. 1, 2013.

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 1984.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2004.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar – a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

BROUGÉRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. (Coleção Questões da Nossa Época; v. 43.) 5 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

COUTINHO. Angela Scalabrim. Ação social e participação no contexto da creche. Educativa, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 217-228, jul./dez., 2013.

CUSSIÁNOVICH, Alejandro & MÁRQUEZ, Ana. Hacia uma participación protagónica de los niños, niñas y adolescentes. Trad.: Sérgio Cataldi. Rio de Janeiro: Walprint, 2002.

DEL PRIORE, Mary (Org.). Apresentação. In: Histórias das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2002.

FISCHER, Ernst. A necessidade da arte. 9 ed. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, 2002.

GAITÁN, Angel. Protagonismo infantil. In: GAITÁN, Angel. La participación de niños y adolescentes em el contexto de la Convención sobre lo derechos de niño: visiones y prespectivas. Bogotá: Actas del Seminário, 1997.

HEYWOOD, Colin. Uma história da infância. Porto Alegre: Artes médicas, 2004.

HORKHEIMER, Max. Teoria crítica: uma documentação. Tradução Hilde Cohn. São Paulo: Perspectiva, 1990.

KISHIMOTO, Tizuko Morshida. Jogos infantis: o jogo, a criança e a educação. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

KISHIMOTO, Tizuko Morshida (Org.). O Brincar e suas Teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

KRAMER, Sonia. A infância e sua singularidade. In: BEAUCHAMP, Jeanet; PAGEL, Sandra Denise & NASCIMENTO, Auricélia R. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: FNDE, Estação Gráfica, 2006.

LASCH, Christopher. A cultura do narcisismo: a vida americana numa era de esperanças em declínio. Trad.: Ernani Pavanelli. Rio de Janeiro: Imago Ltda, 1983.

MARCUSE, Herbert. Novas fontes para a fundamentação do materialismo histórico. In: MARCUSE, Herbert. Ideias sobre uma teoria crítica da sociedade. Trad.: Fausto Guimarães. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.

MARCUSE, Herbert. A ideologia da sociedade industrial. Trad.: Giasone Rebuá. 4 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

MARCUSE, Herbert. A dimensão estética. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

MELUCCI, Alberto. A invenção do presente: movimentos sociais nas sociedades complexas. Petrópolis: Vozes, 2001.

MARTINS, Paula Cristina. Elementos para uma reflexão em torno dos Direitos da criança. In: Seminário Internacional sobre Infância – PUC Rio de Janeiro, 1996. Rio de Janeiro, 1996.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

PASUCH, Jaqueline & SANTO, Tânia Mara Dornelas dos. A importância da Educação Infantil na constituição da identidade das crianças como sujeitos do campo. In: BARBOSA, Maria Carmen Silveira et al. Oferta e demanda de educação infantil no campo. Porto Alegre: Evangraf, 2012.

PEREIRA, Rita Marisa Ribes & SOUZA, Solange Jobim. Infância, conhecimento e contemporaneidade. In: KRAMER, Sônia & LEITE, Maria Isabel F. Pereira. (Orgs.). Infância e produção cultural. Campinas: Papirus, 1998.

QUINTEIRO, Jucirema. Infância e Educação no Brasil um campo de estudos em construção. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de; DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri & PRADO, Patrícia Dias (Orgs.). Por uma Cultura da Infância: metodologia de Pesquisa com crianças. 2 ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

ROCHA, Maria Isabel Antunes. Prefácio. In: Infâncias do Campo. (Coleção Caminhos da Educação do Campo). Autêntica: Belo Horizonte, 2013.

SANTOS, Benedito Rodrigues dos. A cidadania regulada de crianças e adolescentes. Revista Estudos, Goiânia, v. 26, n.1, jan/mar., 1999.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As Culturas da Infância nas Encruzilhadas da Segunda Modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto & CERISARA, Ana Beatriz (Coord.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da Sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, maio/ago., 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200003

SARMENTO, Manuel Jacinto & PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: PINTO, Manuel & SARMENTO Manuel Jacinto (Coord.). As crianças contextos e identidades. Universidade do Minho,1997.

SIQUEIRA, Romilson Martins. Por uma leitura crítica das concepções de infância e criança. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da UFG, Goiânia, 2011.

SODRÉ, Liana Gonçalves Pontes. Criança: a determinação histórica de um cidadão excluído. Educação & Contemporaneidade, Salvador, v. 11, n. 17, jan./jun., 2002.

STEARNS, Peter N. A Infância. São Paulo: Contexto, 2006.

TELLES, Vera da Silva. Pobreza e cidadania. São Paulo: Editora 34, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Manuscrito de 1929. In: Educação & Sociedade, XXI (71), Campinas: Papirus, 2000, p. 23-44. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200002

VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Ciudad de La Habana: Científico-Técnica, 1987.

VYGOTSKI, Lev. Semionovitch. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZANELLA, Andreia Vieira. Sujeito e alteridade: reflexões a partir da Psicologia Histórico-Cultural. Psicologia & Sociedade; v. 17, n. 2, p. 99-104; maio/ago., 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822005000200013

ZANELLA, Adreia Vieira. Subjetividade, alteridade, educação infantil: problematizações à luz da teoria histórico-cultural. Educativa, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 245-258, jul./dez., 2013.

Published

2023-12-27

How to Cite

Fonseca Almeida, M. T., & Siqueira, R. M. (2023). The play and construction of otherness: : Modes of (re)existence in rural early childhood education. Retratos Da Escola, 17(39). https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1915