Hegemonic masculinity and education

A state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v18i40.1902

Keywords:

Gender, Masculinity, School

Abstract

How have theses and dissertations approached social practices of masculinities in educational contexts? Male bodies are plural. Even so, most of these identities are socially subaltern because they do not correspond to a certain norm, considered hegemonic. As the school represents a first contact with the so-called civilized and cultured world, for many it is also configured as a space of violence, especially related to intolerance based on gender and sexuality. A research was organized, understood as a state of Knowledge (Romanowsky & Ens, 2006), with the objective of understanding what theoretical knowledge about hegemonic masculinity is guiding discussions about gender and sexuality in the Brazilian educational context. The technique of categorical content analysis (Bardin, 2010) was used to scrutinize the data in the light of decolonial critical thinking, an epistemological strand of the global South that considers a wide and diverse range of knowledge that relate gender and sexuality to coloniality. The results point to powerful discussions, although initial, which, in a way, denounce processes of violence, while aiming to make the school a less unequal and more welcoming environment.

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Author Biographies

Eduardo dos Santos Henrique, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina

Mestre em Educação e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina. Professor de Língua Portuguesa e Inglês na Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina.

Luciano, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutor em História. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e dos cursos de graduação em Pedagogia e Relações Internacionais da Universidade do Sul de Santa Catarina.

Gabriela da Silva, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina

Doutora em Educação. Professora orientadora de convivência na Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina.

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Published

2024-05-10

How to Cite

dos Santos Henrique, E., Luciano, & da Silva, G. (2024). Hegemonic masculinity and education: A state of knowledge. Retratos Da Escola, 18(40). https://doi.org/10.22420/rde.v18i40.1902

Issue

Section

Seção Temática