RURAL CHILDHOOD EDUCATION:

dialogues on space, environment, and school architecture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1889

Keywords:

Educação Infantil do Campo, Território, Crianças, Infâncias ribeirinhas, Arquitetura escolar.

Abstract

The paper has as aim at reflection on how school architecture may potentiate daily practices, arrangement and use of Spaces and environments in a rural childhood education institution from a Riverside community in Belém municipality-PA. Dialogue on rural childhood education and architecture, physical space and environment will be carried out in a multi referential way with studies by Brazilian and international researchers who recognize physical space architecture as constituent element of curriculum and enhancer for children’s experiences and their childhoods in plural contexts. This is a field exploratory type research performed with pedagogical coordinators of islands between 2018 and 2021. The research was authorized by the Municipal Secretary of Education of Belém, as well as by participants. Data were surveyed through field journal and photographic records of the facade, spaces, and environments of the school. Findings demonstrate that architectural design of rural childhood education institutions and the way as the Spaces and environments are arranged and lived by different subjects who compose educational Community affect the child identity construction and the offer with quality of experiences lived in Early Childhood Education.

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Author Biographies

Ana Paula Cunha dos Santos Fernandes, Universidade do Estado do Pará

Doutora em Educação. Professora na Universidade do Estado do Pará.

Marlene Oliveira dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação. Professora na Faculdade de Educação, no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa Pós-graduação em Currículo e Linguagens e Inovações Pedagógicas da Universidade Federal da Bahia. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil, Crianças e Infâncias.

Simone Santos de Albuquerque, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação. Professora na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Vice-líder do Núcleo de Estudo em Educação das Infâncias e do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Políticas Públicas de Educação Infantil. Coordenadora do Programa de Extensão Universitária Educação Infantil na Roda.

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Published

2023-12-27

How to Cite

Fernandes, A. P. C. dos S., Oliveira dos Santos, M., & Santos de Albuquerque, S. (2023). RURAL CHILDHOOD EDUCATION:: dialogues on space, environment, and school architecture. Retratos Da Escola, 17(39). https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1889