Ecce Femina for the cosmopolitics of the threads

Weaving embroidery with women, witches, animals and grains in educational networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1875

Keywords:

Women, Educational networks, Line politics

Abstract

 We mobilize ourselves in a world that is always in a process of becoming. To take this seriously is to accept the proposition that we live in the constant movement of lines, which form - and also move, shake and stir - tracks and surfaces. The purpose of this essay is to understand how we can conceive of education through this policy of lines. We chose the example of some aggregates created by the movements: women, witches, animals and grains, linked in different ways in educational networks. The methodology used is part of what has been called attention education (INGOLD, 2020; MASSCHELEIN, 2008). It relates in different ways to the research of everyday lives (ALVES et al., 2019), because it places us in front of new ways of accessing and experiencing ‘time-spaces’. In this way, we understand that following the lines of those transformed into others opens us up to new understandings that do not freeze them in already demarcated lines, but allows us to understand them in the strengths of the varied encounters that take place in the intensities of different tangled lines.

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Author Biographies

Noale Toja, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Professora na Faculdade de Formação de Professores na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Integrante do Grupo de Pesquisa Currículos cotidianos, redes educativas, imagens e sons. Bolsa Pós-doutorado FAPERJ Nota 10. Coordenação de projetos compostos por artes e tecnologias.

Claudia Regina Pinheiro Ribeiro Chagas, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Professora da Universidade Estácio de Sá. Coordenadora de monografia, na Educação a Distância, do consórcio CECIERJ/Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Integrante do Grupo de Pesquisa Currículos cotidianos, redes educativas, imagens e sons.

Leonardo Rangel, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Educação. Professor de Sociologia do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica e do Mestrado Profissional em Educação, Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia. Integrante do Grupo de Pesquisa Currículos cotidianos, redes educativas, imagens e sons.

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Published

2023-12-27

How to Cite

Toja, N., Regina Pinheiro Ribeiro Chagas, C., & Rangel, L. (2023). Ecce Femina for the cosmopolitics of the threads : Weaving embroidery with women, witches, animals and grains in educational networks. Retratos Da Escola, 17(39). https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1875

Issue

Section

Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas