Formação e valorização de funcionários/as da educação básica pública

como enfrentar desafios já conhecidos, porém não superados?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1780

Keywords:

Education. Educational Policies. Teacher Training.

Abstract

This article, the result of a Stricto sensu research, deals with the training and valorization of public basic education employees, under the view of educational policies, and problematizes a question: how to face challenges already known, but not overcome? The objective of the article is to discuss the formation and valorization of teachers, based on an analysis of goals 15, 16, 17 and 18 of the National Education Plan (PNE) The article is organized in three thematic sections that address respectively educational policies since 1990 and the challenges of training and valuing teachers; the goals of the PNE (2014-2024) aimed at this purpose; and the confrontation of challenges already known, but not overcome. It’s in this context, analytical-interpretative, that the article seeks to answer the question announced. In doing so, the article points out three situations that can, deserve to be observed by education professionals and Brazilian society.

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Author Biographies

Claudecir dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutor em Filosofia. Professor no Curso de Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) e no Programa de Pós-graduação - Mestrado em Educação. Coordena o Grupo de Pesquisa Educação, Filosofia e Sociedade.

Jéssica Luana Casagrande, Prefeitura Municipal de Quilombo

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora na Rede Municipal de Quilombo – SC.

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Published

2023-12-27

How to Cite

dos Santos, C., & Casagrande, J. L. (2023). Formação e valorização de funcionários/as da educação básica pública: como enfrentar desafios já conhecidos, porém não superados?. Retratos Da Escola, 17(39). https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1780