Educação Popular

articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras

Authors

  • Fernanda dos Santos Paulo Universidade do Oeste de Santa Catarina
  • Daianny Madalena Costa Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v16i36.1597

Keywords:

Educating Cities, Educator Territories, Popular Education, Democratic management, Paulo Freire

Abstract

In this article we discuss the concepts of democratic school management and the project of educating cities from the perspective of Freirean Popular Education, based on a bibliographic study and a literature review carried out together with the works presented in the Popular Education working group (GT 6) from ANPED. The objective is to identify the theoretical articulations, based on Popular Education since Paulo Freire, with the themes: democratic management and educating cities, and thus, present contributions to an Integral Education directly linked to popular participation, citizenship and emancipation. The investigations suggest that it is necessary to resume research carried out in Graduate Programs in Education strito sensu in the area of ​​Education about Educating Cities and Liberating Popular Education. Paulo Freire is an important reference on the construction of emancipatory social policies in educational territories, connected to Educating Cities, contributing to a radically democratic society project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda dos Santos Paulo, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Doutora em Educação e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina.

Daianny Madalena Costa, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora em Educação (2010), no Programa de Educação, na linha de pesquisa Educação, História e Políticas. Mestrado em Educação (2003) e graduada em Ciências Sociais - Licenciatura Plena pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1987), ambas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2003). Secretária Municipal, no município de Esteio (1997-2000) e Diretora Técnico-Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação da cidade de Jacareí/SP (2013-2016). Atualmente é professora-pesquisadora permanente no Programa de Pós-Graduação em Gestão Educacional da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, campus Porto Alegre. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: projeto político-pedagógico, democracia, gestão democrática, assessoramento pedagógico.

References

ADAMS, Telmo; STRECK, Danilo & MORETTI, Cheron Zanini (Orgs). Pesquisa-educação. Mediações para a transformação social. Curitiba: Appris, 2017.

ADAMS, Telmo; STRECK, Danilo Romeu & MORETTI, Cheron Zanini. Simón Rodríguez, o crítico da imitação. In: STRECK, Danilo Romeu (Org.). Fontes da Pedagogia Latinoamericana. Uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p.55-69.

ALVES, Aluízio Filho. Manoel Bomfim: combate ao racismo, educação popular e democracia racial. São Paulo: Expressão popular, 2008.

ARROYO, Miguel G. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, Jaqueline. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 33-45.

AZEVEDO, José Clóvis de. Educação e neoliberalismo. Revista Paixão de Aprender, Prefeitura Municipal de Porto Alegre, SMED, n, 9, 1995.

AZEVEDO, José Clóvis de. Escola cidadã: desafios diálogos e travessias. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

AZEVEDO, José Clóvis de. Reconversão Cultural da Escola: Mercoescola e Escola Cidadã. 1 ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

BELLO, Andres Bello. Obras completas de Andrés Bello: temas educacionales 2. Caracas: La Casa de Bello, 1982.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Educação Popular na Escola Cidadã. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação Popular. 1 ed. São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRASIL. Marco de Referência de Educação popular para as políticas públicas. Brasília/DF, 2014.

CASTELLS, Manuel. A sociedade cm rede - a era da informação: economia, sociedade e cultura. Trad. Roneide Venâncio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COSTA, Daianny Madalena. Diálogos entre avaliação e o estabelecimento escolar aprendente: um princípio de insubordinação. In: WERLE, Flávia Obino Corrêa (Org.). Avaliação em larga escala: foco na escola. São Leopoldo: Oikos / Brasília: Liber Livro, 2010.

COSTA, Daianny & PAULO, Fernanda. Paulo Freire e a gestão democrática como política educacional: oposições ao neoliberalismo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, [S. l.], v. 37, n. 2, p. 716–735, 2021. DOI: https://doi.org/10.21573/vol37n22021.113198

CUNHA, Luiz Antônio. O desenvolvimento desigual e combinado no Ensino Superior – Estado e mercado. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 88, p. 795-817, Especial - Out. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000300008

DÍAZ, Andrés Soriano. Uma aproximação à pedagogia – educação social. Revista Lusófona de Educação, v. 7, p. 91-104, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.oces.mctes.pt/pdf/rle/n7/n7a06>. Acesso em: 11 nov. 2022.

DRABACH, Neila Pedrotti & MOUSQUER, Maria Elizabete Londero. Dos primeiros escritos sobre administração escolar no Brasil aos escritos sobre gestão escolar: mudanças e continuidades. In: Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, p.258-285, jul/dez 2009.

FERRARO, ALCEU RAVANELLO. Liberalismos e educação. Ou por que o Brasil não podia ir além de Mandeville. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, maio/ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000200009

FRIEDMAN, Milton. Capitalismo e Liberdade. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Trad. de Kátia de Mello e Silva. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Que fazer? Teoria e prática em educação popular. Petrópolis: Vozes, 1989.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 12 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991a.

FREIRE, Paulo. Educação permanente e a cidade educativa. [Manuscritos], 1991b. Disponível em: <http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/1539>. Acesso: 24 jun. 2021.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. Coleção questões de nossa época, v. 23. São Paulo: Cortez, 1997.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011b.

GONÇALVES, Micheli Suellen Neves. Educação popular na América Latina: Um estudo comparado do pensamento social de Simón Rodríguez (Venezuela, 1771-1854) e Antônio Carneiro Leão (Brasil, 1887-1966). Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Ciência da Educação, Universidade Federal do Pará, 2014.

HIDALGO, Angela Maria. Educação Permanente: a educação formal nos projetos Cidades Educadoras. 2005. GT05 - Estado e Política Educacional. 28ª Reunião Anual da Anped, 2005. Disponível em: <https://www.anped.org.br/biblioteca/item/educacao-permanente-educacao-formal-nos-projetos-cidades-educadoras>. Acesso em: 24. jun.2021.

KROEF, Ada. Escola como pólo cultural: contornos mutantes em fronteiras fixas. Projeto de Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre: 2000.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2013.

MACHADO, Erico Ribas. O desenvolvimento da pedagogia social sob a aperspectiva comparada: o estágio atual no Brasil e Espanha. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-10112014-42130/publico/ERICO_RIBAS_MACHADO_rev.pdf>. Acesso em: 11 nov. 2022.

MANDEVILLE, Bernard. La fábula de las abejas o los vicios privados hacen la prosperidad pública. Comentário crítico, histórico y explicativo de F. B. Kaye. Publicação original em inglês de 1705 a 1729. México: Fondo de Cultura Económica, 2001.

MARTI, José. Obras completas. La Habana: Centro de Etudios Martianos: Karisma Digital, 2001.

MARTIN, Jean-Paul. Histoire de L'Éducation Populaire et de ses Représenlations. ln: Document De L'INEP: L' Éducation populaire:un pari pour ia démocratie. Marly-Le-Roi, INEP, n. 6, nouvelle série, 1986, pp 13-27. ( tradução livre).

MEJÍA JIMENEZ, Marco Raúl. La educación popular: una expresión de construcción de lo proprio. In: XXV reunião anual da ANPED. 2012, Porto de Galinhas: ANPED, 2012.

MOLL, Jaqueline. Histórias de Vida, histórias de escola: elementos para uma pedagogia da cidade. Petrópolis: Vozes, 2000.

MÓNICA, Maria Filomena. A sociedade, o Estado e a educação popular: Inglaterra, Portugal e Japão. Análise Social, v. XII n. 48, p. 853-87, 1976.

MOROSINI, Marília Costa & FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.-dez. 2014. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875/12399>. Acesso em: 24 out. 2002. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875

PALUDO, Conceição. Educação Popular em busca de alternativas: Uma leitura desde o Campo Democrático Popular. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2001.

PAULO, Fernanda dos Santos. Pioneiros e pioneiras da Educação Popular freiriana e a universidade. Tese (Doutorado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Leopoldo, RS, 2018.

PUIGGRÓS, Adriana. La disputa por la educación en América Latina. Hegemonía y alternativas. In: SOLLANO, Marcela Gómez & ZASLAV, Martha Corenstein. Reconfiguracíon de lo educativo en América Latina: experiências pedagógicas alternativas. México: Unam, 2014.

PUIGGRÓS, Adriana. Domingo F. Sarmiento ou os antagonismos da cultura e da educação argentinas. In: STRECK, Danilo R. Fontes da Pedagogia Latino-americana: Uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p. 105-109.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil: 1930-1973. Petrópolis:Vozes, 1987.

SARMIENTO, Domingo F. Educación Comum. Buenos Aires: Editorial Luz del Dia, 1950.

SOËTARD, Michel. Johann Pestalozzi (Coleção Educadores). Recife, PE: Fundação Joaquim Nabuco/ Editora Massangana, 2010.

STRECK, Danilo R. José Martí e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

STRECK, Danilo R. Entre emancipação e regulação: (des)encontros entre educação popular e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, p. 300-310, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000200007

STRECK, Danilo et al (Orgs.). Paulo Freire: ética, utopia e educação. 10 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TORRES, Alfonso Carrillo. El retorno a la comunidad. Bogotá: CINDE /El Búho, 2013.

WEISS, Jussemar. Educação popular e cultura republicana na França: o limite do campo e a elasticidade do conceito. História da Educação, ASPHE/FAE/UFPel, Pelotas, n. 16, p.79- 90, set. 2004.

Published

2022-12-22

How to Cite

Paulo, F. dos S., & Madalena Costa, D. (2022). Educação Popular: articulações entre Paulo Freire, gestão democrática e Cidades Educadoras. Retratos Da Escola, 16(36), 737–755. https://doi.org/10.22420/rde.v16i36.1597

Issue

Section

Cidades que educam e se educam