THE SCHOOL LIBRARY: A STORYTELLING EXPERIENCE

uma experiência de contação de histórias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v17i37.1584

Keywords:

Storytelling. Elementary school. Library.

Abstract

Storytelling is a teaching opportunity that contributes to reader development and improves writing, as well as other skills, which are broadened in students’ intellectual developmental process. With this purpose, the supervision and library departments in a state public school came together to promote this activity with the project Visiting the library, subproject of the project The Living Library: a space to support the teaching and learning process. We proposed to teachers from the 1st to 5th grades of the initial years of Elementary School, in the morning school period, a cycle of storytelling during the second academic semester. The greater goal of this subproject was to develop the habit of storytelling and increase participation in activities in the library as an incentive to read. Teachers outside of the school were invited to participate. The aim of the methodology is descriptive and exploratory. With this study, we perceived greater teacher commitment to the practice of reading in the classroom and greater interaction between the teacher and students and between students, thus strengthening the teaching and learning processes. Moreover, this project encouraged the teachers from the afternoon period to request that the project be implemented in the afternoon as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayra Guterres Regis Frison, Universidade La Salle

Mestranda em Educação pela Universidade La Salle.

Vera Lucia Felicetti, Universidade Católica de Pernambuco

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco.

References

ALENCAR, Nezite. Afro-Brasil em Cordel. Ilustrações: Robson Araújo. São Paulo: Paulus, 2007.

ALMEIDA, Fernanda Lopes de. A margarida friorenta. Ilustrações: Lila Figueiredo. 24 ed. São Paulo: Ática, 2001.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional: n. 9394/96. Brasília, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 14 maio 2019.

BELINKY, Tatiana. Dez sacizinhos. Ilustrações: Roberto Weigand. São Paulo: Paulinas, 1997.

DOHME, Vania D’Angelo. Técnicas de contar histórias: um guia para desenvolver as suas habilidades e obter sucesso na apresentação de uma história. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

DRUCE, Arden. Bruxa, bruxa, venha à minha festa. Tradução: Gilda de Aquino. São Paulo: Brinque Book, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GASPARETTO, Luiz. Se ligue em você. São Paulo: Vida e Consciência, 1994.

HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação: mito e desafio – uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Mediação, 2009.

KING, Stephen Michael. Pedro e Tina. Tradução: Gilda de Aquino. São Paulo: Editora Brinque Book, 1999.

LLENAS, Anna. O monstro das cores. Belo Horizonte: Aletria, 2018.

MINCATO, Marina Camargo. A hora do conto associada ao lúdico no ensino e aprendizagem de inglês: uma experiência de ensino. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade La Salle. Canoas, 2017.

REFOSCO, Cristiano. Branca Cega de Neve. Porto Alegre: Escritos, 2012.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2002.

Published

2023-05-04

How to Cite

Guterres Regis Frison, M., & Felicetti, V. L. (2023). THE SCHOOL LIBRARY: A STORYTELLING EXPERIENCE : uma experiência de contação de histórias. Retratos Da Escola, 17(37), 335–350. https://doi.org/10.22420/rde.v17i37.1584