Gender relations in the classroom

memories of youth and adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22420/rde.v16i36.1511

Keywords:

Gender Relation, Cultural History, Oral history, Youth and Adult Education

Abstract

This article analyzes gender relations in the daily life of schools in Paraíba from the memories of the schooling of boys and men enrolled in classes of Youth and Adult Education. Based on Cultural History and, more specifically, on gender studies, the research uses the thematic Oral History methodology, with interviews with ten male students from public schools located in João Pessoa, Paraíba. The results indicate that, although gender relations have undergone profound changes in recent decades, students' memories of their schooling process between the 1950s and the 2000s reveal, within schools, a conception that there was a supposed different “nature” for the sexes, which determined different behavior for men and women. The opinion prevailed those boys would be more prone to mess, while girls would be more dedicated to studies, thus, it is concluded that this perception contributes to the maintenance of the demarcation of borders between the feminine and the masculine in the school routine.

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Author Biographies

Cristiane Souza de Menezes, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação e professora do Departamento de Ensino e Currículo da Universidade Federal de Pernambuco.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira e professora do Centro de Educação, do Programa de Pós-graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas da Universidade Estadual do Ceará. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades. Editora da revista Educação & Formação.

Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação e professor dos Programas de Pós-graduação em Educação e Sociologia da Universidade Federal da Paraíba. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação da Paraíba.

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Published

2022-12-22

How to Cite

Souza de Menezes, C., Machado Fiuza Fialho, L., & dos Santos Machado, C. J. (2022). Gender relations in the classroom: memories of youth and adults . Retratos Da Escola, 16(36), 1091–1108. https://doi.org/10.22420/rde.v16i36.1511