Estética, política e currículo com Jean-François Lyotard
DOI:
https://doi.org/10.22420/rde.v17i39.1852Keywords:
Entusiasmo., Estética., Política de Currículo., Sublime.Abstract
Inspired by Lyotard's thought, treated as an exemplary case of the postmodern condition, we argue in this article that this author's choice for the defense of singularities and difference does not mean an abandonment of politics. In contrast, through the notion of the sublime, central to the pilgrimage, which has no beginning or end, in the attempt to approach the unpresentable and in the intensification of the now, it is possible to reactivate the baseless politics in Lyotard's terms. In this case, the curricular policy can be thought of as a process of aestheticization. To defend this argument, we begin by developing Lyotard's thought, with a view to defending his focus on the political, and then discuss the possibilities of aestheticization of the curriculum based on different works that address curriculum with possibilities for aestheticization. We conclude by pointing out possibilities for the aestheticization of curriculum policies.
Downloads
References
ARAUJO, Hellen Gregol. A nova filantropia e a Base Nacional Comum Curricular: a política investigada por redes. Tese (Doutorado em educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.
ASPIS, Renata. Notas Esparsas Sobre Filosofias da Diferença e Currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 429-439, set./dez. 2016.
BOJESEN, Emile. Ignorance: Aesthetic Unlearning. Journal of Philosophy of Education, v56 n4 p601-611 Aug 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12705
BORGES, Veronica. Discursos conservadores nas políticas curriculares: do sacerdócio à profissionalização docente. Teias, v. 17, n. 47, 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2016.25973
CAVALLARI FILHO, Roberto. De volta ao brejo: a ausência do sublime em Dewey e o sublime na educação. Pro-posições. Campinas, v. 32, e20190037, 2021. p. 1-26. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0037
CLARKE, Matthew. Eyes wide shut: the fantasies and disavowals of education policy, Journal of Education Policy. 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/02680939.2018.1544665
CLARKE, Matthew. The (Absent) Politics of Neo-Liberal Education Policy, Critical Studies in Education, Abingdon, United Kingdom, Taylor and Francis 53:3, 297-310, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/17508487.2012.703139
CONTE, Elaine & TREVISAN, Amarildo Luiz. Desafiando a passividade na educação: Desconstruindo a formação espetacular em um mundo em constante mudança. Resenha. Eccos - Revista Cientifica, São Paulo, n. 65, p. 1-7, e24174, abr./jun., 2023. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n65.24174
CORAZZA, Sandra Mara. Os sentidos do currículo. Revista Teias, v. 11, n. 22, p. 149-164, maio/agosto 2010.
CORAZZA, Sandra Mara & OLINI, Polyana. Noologia do currículo: dramatizações do projeto escrileituras. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 559-577, set./dez. 2016.
COSTA, Hugo Heleno & LOPES, Alice Casimiro. O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira De Educação, v. 27, p. 1-23, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270024
COSTA, Hugo Heleno; PEREIRA, Talita. Discursos Curriculares em Disputa pela Significação do Mundo: os acontecimentos e a suspensão das verdades. Currículo Sem Fronteiras, v. 20, p. 614-620, 2020. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n3.01
CUNHA, Erika Virgílio Rodrigues da. Cultura, contexto e a impossibilidade de uma unidade essencial para o currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 15, p. 575-587, 2015.
DAMIANO, Gilberto Aparecido & MOREIRA, Tania. Arte no ensino fundamental: corpo(reidade), currículo fragmentado, polivalência e equipe multiartística. Revista Lusófona de Educação, 18, 2011.
DE ALBA, Alicia & LOPES, Alice Casimiro (Org.). Diálogos curriculares entre México y Brasil. Cidade do México: IISUE/UNAM, 2015.
FORD, Derek R. The Sonic Aesthetics of Writing: Pedagogy, Timbre, and Thought. Pedagogy, Culture and Society, v30, n4, p567-580, 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/14681366.2020.1829012
GARGANO, Rafael Silva. Algo escapa: o figural na filosofia de Jean-François Lyotard. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Filosofia, da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
GARGANO, Rafael Silva. Arte e Política no Pensamento de Jean-Francois Lyotard. Inquietude, Goiânia, vol. 4, no 2, jul 2013/dez 2013.
GODOY, Bruno Silva. Demandas curriculares em inscrições textuais da comunidade disciplinar de ensino de Biologia: o caso da BNCC. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
GUALANDI, Alberto. Lyotard. São Paulo: Estação Liberdade, 2007.
HENSHALL, Cameron; PROSSER, Howard & SANJAKDAR, Fida, Empty Britain? Hegemony and ambiguity in British education policy, British Journal of Sociology of Education, 44:6, 996-1017, 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/01425692.2023.2220928
HOLZMEISTER, Ana Paula Patrocínio; SILVA, Sandra Kretli da & DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. Por um Currículo Nômade: entre artistagens e invencionices. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 416-428, set./dez. 2016.
KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do Juízo. Trad. Valério Rohden e Antonio Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.
KOHAN, Walter Omar. Visões de filosofia: infância. ALEA. Rio de Janeiro, vol. 17/2, jul-dez 2015, p. 216-226. DOI: https://doi.org/10.1590/1517-106X/172-216
LACERDA, Teresa & GONÇALVES, Elsa. Educação estética, dança e desporto na escola. Revista Portuguesa de Ciência do Desporto, 2009, 9(1) 105–114. DOI: https://doi.org/10.5628/rpcd.09.01.105
LACLAU, Ernesto. Democracy and the Question of Power. Constellations Volume 8, No 1, 2001. Blackwell Publishers Ltd., p; 1-14. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8675.00212
LIPOVETSKY, Gilles & SERROY, Jean. O capitalismo estético na era da globalização. Lisboa, Edições 70, 2014.
LOCKE, Kirsten, Performativity, Performance and Education. Educational Philosophy and Theory, v47 n3 p247-259, 2015. DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2013.857287
LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, Alice Casimiro & MENDONÇA, Daniel de Mendonça (Orgs.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. 1ed. São Paulo: Annablume, 2015, v. 1, p. 117-147.
LOPES, Alice Casimiro. Políticas de currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, Alice Casimiro ; OLIVEIRA, Anna Luiza Martins de & OLIVEIRA, Gustavo Gilson (Orgs.). A Teoria do Discurso na Pesquisa em Educação. Recife: Editora da UFPE, 2018, v. 1, p. 133-167.
LOPES, Alice Casimiro. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos Da Escola, v. 13, p. 59-75, 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963
LOPES, Alice Casimiro & BORGES, Veronica &. Currículo, conhecimento e interpretação. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 555-573, set./dez. 2017.
LOPES, Alice Casimiro & CUNHA, Viviane. Militarização da gestão das escolas públicas: a exclusão da atividade política democrática. Educação & Sociedade, v. 43, p. 1-16, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/es.258252
LÓPEZ ALZATE, Maria Adelaida. Fragmentación entre ciencia y humanismo en la universidad contemporánea. Hallazgos, 77 (22), 329-357, 2014. DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2014.0022.17
LYOTARD, Jean-François. El entusiasmo. Barcelona: Editorial Gedisa, 1987.
LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno explicado às crianças, Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1993.
LYOTARD, Jean-François. Peregrinações: lei, forma, acontecimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2000.
LYOTARD, Jean François. A condição pós-moderna, José Olympio, 2001.
LYOTARD, Jean-François. Entrevista con Jean-François Lyotard (París, 13/12/86). Teresa Oñate. A Parte Rei: revista de filosofia. 49. Enero. 2007.
MACEDO, Elizabeth. Mas a Escola Não Tem Que Ensinar? Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo Sem Fronteiras, v. 17, p. 539-554, 2017.
MACEDO, Elizabeth. National curriculum in Brazil: between accountability and social justice. Curriculum Perspectives, v. 39, p. 187-191, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s41297-019-00075-3
MEURER, Sidmar dos Santos. A noção de educação estética no currículo da escola primária no Paraná – início do século XX. Revista Brasileira de História da Educação, 21, e165. 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/10.4025/rbhe.v21.2021.e165
MORELLI, Silvia. Lo Político en el curriculum del siglo XXI. Revista de la escuela de ciencias de la educación, año 12, n. 11, vol. 1, ENERO A JUNIO DE 2016. p. 29-46. DOI: https://doi.org/10.35305/rece.v1i11.254
MORELLI, Silvia & ITURBE, Erica. Tensiones y traducciones en las políticas curriculares para la formación docente en Argentina. Educação Unisinos, v. 22, n. 1, p. 44-52, 2018. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.221.05
MUNDAY, Ian. Creativity: Performativity's Poison or Its Antidote? Cambridge Journal of Education, v44 n3 p319-332 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/0305764X.2014.904274
OLIVEIRA, Anna Luiza & OLIVEIRA, Gustavo Gilson. Curriculum Policies of Gender and Sexuality in Brazil: Between Biomedical, Socio-Juridical and Neoconservative Discourses. Transnational Curriculum Inquiry, v. 16, p. 38-60, 2019.
OLIVEIRA, Anna Luiza; OLIVEIRA, Gustavo Gilson & MESQUITA, Rui. A teoria do discurso de Laclau e Mouffe e a pesquisa em educação. Educação e Realidade, v. 38, p. 1327-1349, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362013000400017
OSINSKI, Dulce Regina Baggio & ANTONIO, Ricardo Carneiro. Exposições de arte infantil: bandeiras modernas pela construção do novo homem. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 32, n. 2, p. 269-285, 2010. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v32i2.9777
PAGÈS, Claire. Sem negação nem reconhecimento: o corpo na economia libidinal de Jean- François Lyotard. A peste, São Paulo, v. 3, no 1, p. 37-59, jan./jun. 2011.
TORRES, Fabiano Ramos. A estética da sensibilidade nas Diretrizes Curriculares Nacionais. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da USP, 2011.
VENDRAME, Eliandra Cardoso dos Santos et al. Arte e Educação Estética na Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil: uma análise sob a ótica da Teoria Crítica da Sociedade. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 537–544, 2022. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2022v23n4p537-544
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. São Paulo: Abril Cultural, 1979.