One Reflections on educating cities, territories that educate, educate themselves and scientific education as a possibility for Integral Education
DOI:
https://doi.org/10.22420/rde.v16i36.1624Keywords:
educating cityAbstract
The present essay is part of a doctoral research developed by one of its authors and proposes to analyze, as well as discuss the cities that educate in a dialogue with territories that educate. It is a bibliographical and documentary research from the encounter with the theories of Paulo Freire, Theodor Adorno and Anísio Teixeira, through a perspective of critical, emancipatory, democratic, liberating and without privileges education. As well as investigating and understanding how the themes of integral education and scientific education dialogue with educating cities. The intertwining of the themes can corroborate with scientific education policies, present in scientific-cultural spaces, with cities that are or intend to be educators, in a life and society, having science as a reading of the world.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
AGIER, Michel. Antropologia da Cidade: Lugares, situações, movimentos. Tradução: Graça Índias Cordeiro. São Paulo: Terceiro Nome, 2011.
ARAÚJO. Carlos Wagner Costa. A Pedagogia da Pergunta, o Ensino de Ciências Baseado em Investigação e suas Contribuições para a Educação Científica em Pernambuco. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
ARAÚJO, Carlos Wagner Costa & MOLL, Jaqueline. Ciência móvel, educação integral e cidades que educam. Revista Vagalumear, Manaus, v. 2, n. 2, p. 135-152, 2022.
ASSOCIAÇÃO INTERNACIONAL DE CIDADES EDUCADORAS. Carta das Cidades Educadoras. Génova, nov. 2004.
Disponível em: <http://w10.bcn.e s/APPS/eduportal/pubFitxerAc.do?iddoc=84472>. Acesso em: 05 ago. 2022.
CHARPAK, Georges; LÉNA, Pierre & QUÉRÉ, Yves. Los niños y la ciencia: la aventura de la mano en la masa. Buenos Aires: Siglo XXI, 2006.
COSTA, Rogério Haesbaert da. O mito da desterritorialização: do fim dos territórios à multiterritorialidade. 7 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. (Coleção educação contemporânea). 10 ed. São Paulo: Autores associados, 2015.
EINSTEIN, Albert. Como vejo o mundo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
FREIRE, Paulo. Por uma pedagogia da pergunta. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Política e Educação: ensaios. (Coleção Questões de Nossa Época; v.23). 5 ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GADOTTI,, Moacir. Reinventando Paulo Freire na escola do século 21. In: TORRES, Carlos Alberto et al. Reinventando Paulo Freire no século 21. São Paulo: Editora e livraria Instituto Paulo Freire, 2008. p. 91-107.
GOHN, Maria Gloria. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010. DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v1i1.1
GÓMEZ-GRANELL, Carmen & VILA, Ignacio (Orgs.). A cidade como projeto educativo. Trad. Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2003.
GUERRERO, Miguel Escobar. Educación alternativa, pedagogia de la pregunta y participación estudiantil. Cidade do México: Universidad Nacional Autónoma de México – UNAM, 1990.
HARLEN, Wynne. Evaluación y educación en ciencias basada en la indagación: Aspectos de la política y la práctica. Global Network of Science Academies, Science Education Programme, 2013. Disponível em: <http://interacademies.net/Publications/25001.aspx>. Acesso em: 23 jun. 2022.
HARVEY, David. Cidades Rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. Trad. Jeferson Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Resultados gerais da amostra. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD). Microdados [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 2020. Disponível em: <ftp://ftp.ibge.gov.br/ >.Acesso em: 10 jun. 2022.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar, 2010. Brasília: MEC, 2011.
KILPATRICK, Willian. The project Method: The use of proposeful act in the educative process. 1918. Disponível em: <http://www.tcrecord.org/content.asp?contentid=3606>.Acesso em: 10 jun. 2022.
MOLINA, Monica Castagna. Apresentação. In: MOLINA, Monica Castagna. Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. v. I. Brasília: Editora MDA, 2014. p. 11-21.
MOLL, Jaqueline. Um paradigma contemporâneo para a educação integral. Pátio – Revista Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, ano XIII, ago./out. 2009.
MOLL, Jaqueline. (Org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
PAVÃO, Antônio Carlos. Ensinar ciências fazendo ciências: quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EDUFSCar, 2008. DOI: https://doi.org/10.7476/9788576003625
POSTMAN, Niel & WEINGARTNER, Charles. Teaching as a subversive activity. New York: Dell Publishing Co, 1969.
RIBEIRO, Darcy. Confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
RIBEIRO. Marcos Antonio Pinto; ARAÚJO, Carlos Wagner Costa & BATISTA, Lindsai Santos Amaral. ENPEC XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XIII ENPEC Caldas Novas, Goiás, 2021.
SCOCUGLIA, Afonso Celso & COSTA, Luciélio Marinho. Histórias da Educação Popular do tempo presente. João Pessoa: Editora da UFPB, 2017.
TEIXEIRA, Anísio. Cultura e tecnologia. Rio de Janeiro: FGV/Instituto de Documentação, 1971.
TEIXEIRA, Anísio. Educação é um Direito. 2a ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. 1996.